Skuter merupakan sejenis motosikal yang secara tradisionalnya mempunyai ciri-ciri seperti kerangka "boleh langkah" (step-through), roda yang saiznya tidak melebihi 16 inci, serta enjin yang terletak di bahagian belakang bawah penunggang.
Walau bagaimanapun, terdapat juga reka bentuk skuter lebih moden yang turut menerapkan ciri-ciri bagi klasifikasi motosikal lain ke dalamnya.
Amalkan memeriksa dan meluangkan masa meneliti setiap bahagian skuter anda. Ikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar skuter, menggunakan pelincir dan alat ganti tulen dan berkualiti.
1. Penukaran minyak hitam
Dilakukan mengikut jarak yang dicadangkan pengeluar iaitu 4,000-5,000 km atau mengikut kekerapan perjalanan.
Contoh, kalau motor jalan 1,000 km tapi sudah sebulan guna minyak hitam tu, maka bolehlah tukar.
Walaupun motor belum sebulan tapi dah jalan 2000 km maka patut tukar juga.
Minyak hitam yang di syorkan: Shell VSX (kalau tak jalan jauh), Shell SX (long distance). Sebab VSX cepat kering kalau nak long distance.
Jadi, elak guna minyak yang cair macam VSX atau sebagainya jika nak buat long journey.
Penggunaan Shell VSX untuk skuter pilihan yang baik kerana kualiti Shell VSX adalah yang terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.
Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin yang tinggi dan ini menjamin prestasi serta perlindungan bagi enjin pada cuaca panas dan perjalanan jauh.
2. Servis air filter
Lakukan servis mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udara. Servis Karburetor setiap 10,000 km dan disyorkan mencuci karburetor untuk membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk.
3. Penggantian palam pencucuh
Perlu ditukar setiap 10,000 km untuk memastikan percikan api sentiasa berada dalam keadaan baik.
4. Periksa Brek
Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan brake shoe.
5. Air Bateri
Periksa air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.
6. Periksa keadaan belting
Tukar belting dalam kira 1,700 km. Lebih kurang dalam 2-3 bulan sekali. Tanda belting macam nak putus, bunyi cam tikus dekat crankcase.
Cuba check belting dengan melipat tali belting. Tengok kalau ada crack walaupun sikit. Bagus tukar terus sebelum putus.
Roller weight mesti di cuci dan di greasing sekurang-kurangnya sebulan sekali.
7. Minyak gearbox
Tukar 1st kalau boleh masa 500 km pertama sebab ketika inilah banyak geseran antara gigi-gigi gear.
Selepas itu terpulang, tapi bagi aku setiap 2 kali tukar minyak engine, aku tukar sekali minyak gearbox atau setiap 5000 km tapi max 10,000 km. Pendapat aku ye.
8. Pemeriksaan berkala
Periksa motosikal anda untuk mengenal pasti kerosakan kerosakan kecil yang lain sebelum ia merebak menjadi kerosakan lebih besar.
Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik.
Semoga memberi manfaat.
Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda