Proses pembakaran petrol di dalam enjin motosikal (ignition) dilakukan oleh palam pencucuh (spark plug) yang menerima arus voltan yang tinggi dari Koil Magnet (Magnetic Coil) melalui Kabel Berpenebat. mungkin ada masalah pada beberapa part ignition motorsikal tersebut .. ni kena buat pemeriksaan terperinci
Periksa bateri mana tau dah kong atau air bateri kurang kena tambah dan cas balik..Tapi klu moto start tak guna batari boleh tapi semput lah. Kadang tu start langsung tak boleh hidup gak. Bateri dah kondem
Periksa fius pastikan tak terbakar.Kadang tu memang tak perasan dah fius terbakar.. kalau fuse ni terbakar, connection untuk ignition switch dah terputus. kalau fuse putus pun tak boleh start jugak.
Starter relay berada kat bahagian kanan motor.kat dalam set motor tu.ko tekan starter tak ade bunyi la..relay ko da kong kot.. Kalau bunyi ktik ktik tu starter relay ada problem.. short kan pakai wayer pada bateri...sebelum tu kunci kasi on..tengok dia ada crank ke tidak..
Starter motor ni memang penting untuk hidupkan motorsikal korang. Mungkin Starter motor dah rosak. Nak kena buka checking apa masalah dia.Keluar starter motor dan test dengan bateri. mungkin carbon starter ajer kotor kena bersihkan dulu ..
Kadang tu Spark plug pun ye jugak motor tak boleh hidup .. Cuba buka plug motor tu dan check spark plug dia..... hitam legam atau bersih? kalu hitam teruk, maksudnya pembakaran tidak sempurna.. Kebarang kalian plug terlalu lama dan perlu tukar.
Coil Api
Coil ada dua jnis satu coil letrik dalam enjin sebelah magnet moto dan satu lagi coil spark plug.. Api datang dari "coil magneto".....lepas tu baru dia gi "coil plug"....dan last gi ke "plug".....
-klu single phase ,
dari coil magnet > cdi > coil plug. (ac operation)
dari coil magnet > rectifier> cdi > coil plug. (dc operation)
-klu 3 phase, coil magnet > rectifier /batery > cdi> coil plug
Cabut plug dari head start enjin sambil sentuhkan body plug tu kat head, ada tak nampak api karen warna biru keluar. pegang dengan tangan pun ada tak rasa karan. kadang mungkin percikan ada tapi tak kuat sangat.
Buka cover belah magneto tengok celah lubang magneto pada "coil api mangeto"..klu "coil" tu ada tanda hitam semacam aje confirm dah kong.. Cuba ganti "coil api" kat magneto....
Katab ader dua jenis litar iaitu rectifier dan regulator... litar pengubah arus ulang alik ke arus terus(arus yang digunakan oleh bateri motor, kereta dan sebagainya) namanye rectifier... kalau litar nie tak rosak, lampu masih dapat dinyalakan... kalau lampu boleh dinyalakan tapi terlalu terang dan menyebabkan lampu bakar bermakna litar regulator rosak.... fungsi regulator nie untuk mengawal voltan supaya tidak terlalu tinggi... kalau regulator rosak bateri cepat rosak dan menyebabkan bateri tak dapat menyimpan cas.. kalau rectifier rosak, bateri langsung tak dapat cas .katab ni kalau kong dia tak boleh cas bateri..dan bateri jadik weak. klu biarkan pakai katab/ rectifier rosak pun boleh jahanamkan bateri Sebab ade kebocoran arus.
CDI (Capasitor Discharge Ignition) inilah yang menentukan timing spark untuk spark plug. Ada setting advance , ada setting retard. kalau CDI dah tukar tapi masih takleh start bermakna kemungkinan besar voltage bateri tak masuk atau keluar dari CDI. mungkin ada wayar putus.... Kalau dah buat penukaran CDI standart kepada CDI Racing. memang selalu dengar CDI tu cepat rosak berbanding kalau pakai CDI Standart. Ini kerana Chip IC didalamnya dipasang dengan unit yg lebih berkuasa (menguatkan dan menetapkan arus sentiasa tinggi). pro nya ialah 'api' akan jadi lebih kuat. kontra nya, apabila 'api' jadi lebih kuat, haba pun meningkat. jadi, ia akan mencairkan perumah CDI unit dan merosakan Chip IC didalamnya. sebab tu CDI racing jarang tahan lama.
Kena cari wireman dan detect tang mana karan takde. paling penting adakah karan dari bateri sampai ke suis, sampai ke CDI atau komponen penting untuk hidupkan enjin. Mungkin juga wiring motorsikal ada problem.. Mungkin short ni kena hantar pomen buat pemeriksaan check satu-satu
Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda