- Brek pad habis
- Brek pad jenis tiruan , lebih teruk lagi jenis keras
2. Tekan brek tapi kena kasar
- Servo bocor
- Brek pad habis
- Paip minyak tersumbat
3. Brek tak ada langsung
- Master pam bocor / masuk angin
- Sambungan paip getah bocor
- Kalo brek jenis drum cek kat pam
- Dalam paip masuk angin
4. Brek terasa lembut , kena tekan banyak kali
- Buat bleeding , angin dah masuk dalam paip
5. Dekat rim tayar berhabuk banyak
- Brek pad biasa tiruan
- Kalo nak kurang habuk cari jenis ceramik , kelemahannya plak dish cepat haus plak
- Semi metalic atau standard dah mencukupi
- kalo jenis performance, biasanya lebih banyak habuk.
6. Brek , streng terasa bergegar / goyang dan pedal brek terasa getaran
- Dish brek lekuk dalam, boleh diskim kalo x melebihi hadnya, kalo ada fulus, lebih baik tukar.
7. Brek ok cuma kena tekan kuat kedalam
- Minyak dalam tabung kosong
- Master pam masuk angin / bocor
- Dalam paip ada angin
- Brek pad dah habis
8. Brek kereta menjajar kekanan atau kekiri ( Kereta nampak senget sebelah )
- Caliper jem ( servis ) Pastikan nut caliper tu tak bengkok , taruk grease heavy duty tahan panas
Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda