Ada yang cakap overhaul sama semaksud barai enjin atau turun enjin..
Kenapa perlu Overhaul
1-Bila kuasa enjin dah mula berkurangan tahap perfomancenye dan kuat makan minyak. mungkin salah satunya berpunca dari pemendapan karbon
2-Bila komponen enjin iaitu sampai satu masa, komponen dalam enjin akan menjadi haus...
contohnya.. bearing, oil seal dan lain-lain...maka proses overhaul perlu dilakukan untuk menggantikan kannya.
3-Bila motorsikal kita dilanda masaalah dalaman.. contohnya apabila motor kita keluar bunyi piston ring,conection rod.maka barang-barang yang perlu di tukar contoh nye chain , piston , rod, ring, bearing dan gasket....tapi bergantung pada keadaan.
4-Bila ada kebocoran di bahagian dalam enjin. kebocoran itu menyebabkan enjin akan membakar minyak enjin secara berlebihan. bahasa pasar dipanggil makan minyak enjin / hitam.Biasenye kalau makan minyak hitam ring piston dah longgar tukar saje bahagian piston ring.....
5-Bila motor tersebut enjin jammed.. Banyak melibatkan penukaran barang yang terlibat. Sebab tu dinasihatkan supaya overhaul sebelum enjin jem..sebab selepas enjin jem lagi banyak barang dalaman yang perlu ditukar kemungkinan piston lekat, ring lekat, piston pecah, piston pin patah atau rod bengkok
6-Bila enjin overheating, minyak hitam kering dan ini banyak, piston ring/valve seal dah tak tiptop atau oil pump dah tak mantap
Ada 2 jenis overhaul.
1) Top Overhaul
Top Overhaul ni adalah bukak semua area topset atau head block melibatkan head, piston, cam, valve.. Terutama bagi motorsikal 4 lejang .. top overhaul perlu dibuat untuk menggantikan valve seal, buat setting clearance dan kemudian dibuat grind valve (orang kampung sebut grembal). segala karbon akan dicuci secara manual..
2) Full Overhaul
Full Overhaul melibatkan komponen-kompenan yang kat bahagian bawah seperti block, bearing gearbox, cluth, crank shaft, connecting rod, piston dan ring. Kena turun enjin selain tu kena cuci block.. Selalunya kalau enjin dah jem kena buat full overhaul kerana komponen enjin dirawat satu persatu..
1) Korek = porting blok ni fungsi dia nak melawaskan enjin dan jugak secara amnye nak naikkan power motor kena besar lubang ekos dan 4 lubang udara (besarkan inlet dan outlet) porting ni kita buat kat bahagian head
2) Potong head = tinggikan compression motor. Muka piston akan lebih rapat pada head, dan jumlah tekanan akan bertambah.
3) Rebore = besar kan lubang diameter silinder dan saiz piston (besarkan bore) secare amnye pickup bertambah tapi tak banyak,depends kat saiz piston, dan juga mengubah nisbah mampatan enjin. Rebore ni hanya digunakan untuk block jer
4) Polish = bersihkan lubang-lubang intake kat blok supaye lebih licin dan smmoth.. polish balik intake dan outlet. supaya kelancaran "pernafasan" enjin dapat dipertingkatkan.
Masalah yang perlu dihadapi
Kalau korang nak korek block atau besarkan inlet dengan outlet( kalau besarkan lubang exzos ha tu memang buat problem le)...Yang senang dan nak mudah masuk aje barang racing .. jadi takyah nak susah-susah korek block ke hape ke.. lepas dah tak nak pakai barang racing tukar boleh masuk balik yang original..
Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda