Tips Tersalah Isi Minyak Motor


Takpe, kalau korang berada dalam situasi ni, jangan gelabah dan jangan jem dulu. Yang paling penting, jangan terlampau ralit memikirkan kerosakkan apa yang bakal jadi la atau menyesal lah.. Perkara yang korang perlu buat adalah;

  • Lepas tersalah isi, jangan sambung isi dengan petrol! Kalau dah salah tu, pergi kaunter dan mintak duit korang balik.
  • Jangan sesekali hidupkan enjin motor korang! Selagi tak start, selagi tu lah ia masih boleh diselamatkan dgn kos yg rendah. Kalau guna carburater, ia perlu diservis, kalau injection, injecter perlu dibuka dan dicuci. Penapis minyak petrol perlu ditukar. Haa banyak nak kena buat!
  • Tolak motor korang ketepi. Kang orang bising pulak kalau duduk lama2 kat pam minyak tu..Orang lain pun nak isi minyak juga!
  • Telefon mekanik atau tunda motor untuk ke bengkel yang berdekatan. Jangan cuba nak start motor!
  • Jangan terbalikkan motor dan buang minyak ke lantai/jalan..  Malu kat orang!
  • Bagi mengelakkan kejadian ni berlaku, tengok warna pam nozel tu ataupun label yang diletakkan. Ada jugak sesetengah stesen petrol yang bubuh penutup besi untuk mengelak perkara mcm ni berlaku.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Tips Selamatkan Motor Terkena Banjir


Jangan hidupkan enjin motosikal
Pertama sekali, tolong jangan sesekali hidupkan enjin motosikal dengan menekan penghidup elektrik. Ini bagi mengelakkan daripada terjadinya lintar pintas terhadap kuasa elektrik yang mungkin masih mengalir.

Sebaiknya, tolak dulu motosikal anda ke tempat yang lebih selamat untuk mengeringkannya sebelum meneruskan dengan sebarang pembaikan.

Keluarkan air daripada ekzos
Sebaik sahaja anda sudah berjaya mengalihkan motosikal ke tempat yang lebih selamat, anda boleh keluarkan air yang ada di dalam ekzos motosikal anda dengan menonggengkan motosikal anda itu.

Dalam masa yang sama, buka set penutup bahagian kanan motosikal anda dan buka bahagian kotak angin bagi membuang air yang ada di dalamnya dan biarkan ia terbuka sehingga kering.

Cabut spark plug
Spark plug atau palam pencucuh pada motosikal berfungsi sebagai pembakar campuran udara dan bahan api yang menghasilkan percikan elektrik.

Spark plug perlu dicabut kerana komponen ini agak sensitif dan kebersihannya perlu dijaga. Namun, jika ia sudah terkena banjir seeloknya anda tukarkan sahaja dengan spark plug yang baharu nanti.

Periksa tangki minyak
Kemudian, teruskan dengan memeriksa pula tangki minyak motosikal anda untuk melihat sama ada minyak telah bercampur dengan air banjir ataupun tidak.

Jika sudah bercampur, sila pastikan anda membuang semua isi yang ada di dalam tangki tersebut dan isikan semula dengan minyak yang baharu. Ini kerana jika minyak lama telah bercampur dengan air banjir, motosikal anda boleh mengalami kerosakan yang lebih teruk.

Tukar minyak pelincir
Minyak pelincir wajib diisi pada enjin bagi menghidupkan motosikal. Ia juga diketahui berfungsi untuk melicinkan pergerakan dan geseran pada komponen dalam enjin motosikal. 

Sekiranya motosikal anda sudah terlibat dengan banjir, pastikan minyak pelincir ditukar kerana lumpur daripada banjir yang berkemungkinan sudah masuk ke dalam enjin boleh menyebabkan geseran, tersangkut dan seterusnya menyebabkan komponen lain dalam motosikal rosak.

Tukar oil filter
Selain minyak pelincir, oil filter atau penapis minyak juga perlu ditukar kepada yang baharu.

Tukar minyak gear
Sekiranya minyak gear sudah bercampur dengan air banjir, maka anda juga perlu menukarnya. Ini kerana, minyak gear yang sudah kotor akan menyebabkan pergeseran pada gigi gear. Pada kebiasaannya, minyak gear berwarna merah. Namun jika sudah bercampur dengan air, warnanya akan bertukar coklat (seakan warna teh susu).

Buang semua minyak gear dan gantikan dengan yang baharu (gunakan minyak murah dulu). Kemudian, hidupkan enjin motosikal kira-kira lima minit dan buang semula minyak yang baru diisi tadi sebelum mengisikannya semula dengan minyak gear yang baharu.

Selepas itu, periksa sekali lagi minyak gear tersebut dan ulang proses berkenan sehingga ia betul-betul menjadi warna merah dan tidak lagi bercampur dengan air.

Bersihkan motosikal 
Pastikan anda turut membersihkan setiap bahagian motosikal yang terkena kotoran air banjir dan motosikal anda berada dalam keadaan kering.

Ini bagi mengelakkan terdapatnya sisa kotoran yang mungkin masih melekat pada komponen-komponen kecil yang dikhuatiri boleh menyebabkan kerosakan lain. 

Kemudian, jika anda rasa sudah selesai, hidupkan semula enjin motosikal anda. Namun, jika anda kurang arif untuk melakukan proses-proses pembaikan seperti di atas dengan sendiri, silalah hantar sahaja motosikal anda ke bengkel atau dapatkan bantuan daripada mereka yang lebih pakar. 


Kawasan anda berisiko banjir? Lakukan langkah pencegahan ini
1. Parkirkan motosikal anda di tempat yang lebih tinggi jika anda sudah perasan cuaca agak tidak baik pada hari itu. Ia bagi mengelakkan motosikal anda tenggelam akibat banjir.

2. Balut kaburator motosikal dengan plastik.

3. Jangan tinggalkan barang penting dan mudah rosak di motosikal

4. Jika air banjir masih cetek, anda boleh redah banjir namun pastikan anda gunakan gear yang rendah sahaja. Namun jika air sudah tinggi, jangan hidupkan motosikal anda dan tunggu sehingga air surut untuk ia diselamatkan.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

5 TIPS KERETA NAMPAK BARU


“5 TIPS KERETA MAINTAIN NAMPAK BARU LUAR DALAM”
.

Bukan kita je yang nak nampak sentiasa hensem dan cantik, kereta pun sama juga,
.

[TRICK] Jika kita nak tahu tuan kereta tu jenis kemas ke pembersih ke orangnya, kita tengok kereta dia macam mana ok?😉😉
.

OK, kat bawah ni 5 TIPS untuk kereta kekal maintain nampak baru je sepanjang masa

#1 BASUH KERETA

Tak perlu la selalu sangat basuh kereta, tetapi, jangan la kita tunggu biar sampai terlalu kotor. Sebab Kereta kita perlu segera dicuci jika terkena air hujan dan air embun, tambah-tambah lagi kalau ada serangga mati atau terkena najis burung.
.

Benda-benda macam tu mungkin nampak kecil, tetapi kesan dari air hujan, serangga dan najis burung mampu mengeluarkan bahan yang boleh menghakis cat kereta kita.
.

Paling tidak pun cuma bilas kereta dengan air setiap kali terkena hujan atau terbiar di dalam embun.
.

Lepas cuci, pastikan kereta dikering dengan betul supaya tiada kesan titisan air yang melekat pada kereta.

#2 PARKIR

Parkir kereta kita di kawasan berbumbung, supaya cat akan tahan lebih lama.
.

Nak lebih baik, kita buat 2 ke 3 bulan sekali, wax kereta agar warnanya tak cepat luntur dan sentiasa nampak baru dan shining2 gitu..
.

Banyak produk dan servis yang menawarkan perkhidmatan penjagaan kereta, yang penting adalah anda pastikan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan tu mempunyai kualiti yang tinggi ya.

#3 MAKAN

Cuba elakkan makan dalam kereta, sebab antara sebab utama kereta kita cepat bau busuk dan hapak adalah hasil dari bau makanan melekat di kusyen dan lantai kereta kita, tu belum lagi cerita kalau makanan atau minuman tumpah dalam kereta kan?
.

Selalunya family baru yang ada nak kecil mungkin agak susah untuk jaga kereta, tapi sebenarnya semua terletak atas disiplin dan kerajinan kita untuk jaga kebersihan terutamanya dalam kereta

#4 STANDARD KILANG

Ingat tak masa mula-mula kita beli kereta baru yang keluar dari showroom, admin pernah 2 kali koyak plastik (masa ambil kereta kat dealer) seat kereta dan lain-lain
.

Dia punya bau kereta baru tu sangat mengasyikkan, kalau boleh nak kekalkan je bau tu sampai bila-bila 😍😍

Ok, selalunya bila kita beli je kereta baru, semuanya baru luar dalam, body berkilat-kilat sportrim cermin semua bersinar2 kan?
.

Jadi kalau nak kekalkan sentiasa nampak baru, elakkan dari mengubah suai luar dan dalam kereta kita, biar je kereta tu nampak standard je, nak trade-in ke nak apa ke akan datang nanti value still tinggi

#5 TUTUP SIMPAN

Nak lagi tahan lama dan lagi-lagi sentiasa nampak baru ialah dengan simpan kereta kita di rumah dengan cara tutup dengan kain atau selimut kereta yang ada jual di pasaran.

Atau jarang-jarangkan bawak kereta, mungkin anda boleh naik kenderaan awam, menunggang motosikal, atau tumpang rakan-rakan kalau nak ke tempat kerja
.

Mungkin juga kereta hanya guna ketika nak pergi melancong jauh-jauh, atau bawa keluarga berjalan hujung minggu sahaja.

#BONUS

JANGAN BAGI ORANG PINJAM

Kadang kereta baru ni mesti ada kawan ada saudara mara nak ‘Test Drive’ atau nak pinjam atau nak sewa, kalau boleh cuba elakkan, sebab selalunya bila bukan harta benda sendiri ni orang tak jaga sangat.
.

Kita punya la sayang jaga basuh kereta, last-last dapat di tangan orang calar sana sini, kemek, kotor dan paling teruk ter ‘eksiden’ sebab kecuaian mereka.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Tips Dan Panduan Menjaga Skuter


Skuter merupakan sejenis motosikal yang secara tradisionalnya mempunyai ciri-ciri seperti kerangka "boleh langkah" (step-through), roda yang saiznya tidak melebihi 16 inci, serta enjin yang terletak di bahagian belakang bawah penunggang.

Walau bagaimanapun, terdapat juga reka bentuk skuter lebih moden yang turut menerapkan ciri-ciri bagi klasifikasi motosikal lain ke dalamnya.

Amalkan memeriksa dan meluangkan masa meneliti setiap bahagian skuter anda. Ikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar skuter, menggunakan pelincir dan alat ganti tulen dan berkualiti.

1. Penukaran minyak hitam

Dilakukan mengikut jarak yang dicadangkan pengeluar iaitu 4,000-5,000 km atau mengikut kekerapan perjalanan.

Contoh, kalau motor jalan 1,000 km tapi sudah sebulan guna minyak hitam tu, maka bolehlah tukar.

Walaupun motor belum sebulan tapi dah jalan 2000 km maka patut tukar juga.

Minyak hitam yang di syorkan: Shell VSX (kalau tak jalan jauh), Shell SX (long distance). Sebab VSX cepat kering kalau nak long distance.

Jadi, elak guna minyak yang cair macam VSX atau sebagainya jika nak buat long journey.

Penggunaan Shell VSX untuk skuter pilihan yang baik kerana kualiti Shell VSX adalah yang terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin yang tinggi dan ini menjamin prestasi serta perlindungan bagi enjin pada cuaca panas dan perjalanan jauh.

2. Servis air filter

Lakukan servis mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udara. Servis Karburetor setiap 10,000 km dan disyorkan mencuci karburetor untuk membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk.

3. Penggantian palam pencucuh

Perlu ditukar setiap 10,000 km untuk memastikan percikan api sentiasa berada dalam keadaan baik.

4. Periksa Brek

Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan brake shoe.

5. Air Bateri

Periksa air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.

6. Periksa keadaan belting

Tukar belting dalam kira 1,700 km. Lebih kurang dalam 2-3 bulan sekali. Tanda belting macam nak putus, bunyi cam tikus dekat crankcase.

Cuba check belting dengan melipat tali belting. Tengok kalau ada crack walaupun sikit. Bagus tukar terus sebelum putus.

Roller weight mesti di cuci dan di greasing sekurang-kurangnya sebulan sekali.

7. Minyak gearbox

Tukar 1st kalau boleh masa 500 km pertama sebab ketika inilah banyak geseran antara gigi-gigi gear.

Selepas itu terpulang, tapi bagi aku setiap 2 kali tukar minyak engine, aku tukar sekali minyak gearbox atau setiap 5000 km tapi max 10,000 km. Pendapat aku ye.

8. Pemeriksaan berkala

Periksa motosikal anda untuk mengenal pasti kerosakan kerosakan kecil yang lain sebelum ia merebak menjadi kerosakan lebih besar.

Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik.

Semoga memberi manfaat.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Teknik Layan Corner Seperti PRO




1. COUNTERSTEERING
Ramai rider sedia maklum dan faham, membelok atau mengambil selekoh memerlukan motorsikal dan penunggangnya dalam posisi leaning (menyerong). Bagaimanapun tidak ramai yang tahu mengenai aspek kritikal dalam proses ini - countersteering.

Countersteering ialah teknik di mana secara sedar atau tidak, diguna untuk memulakan proses leaning. Tidak seperti kereta di mana ada steer (kemudi) ke kiri untuk belok kiri dan sebaliknya, countersteering memerlukan anda steer ke kanan untuk membelok ke kiri dan steer ke kiri untuk belok ke kanan. Untuk memahaminya secara mendalam, anda mungkin perlu fahami kaitan camber thrust, roll angle dan centripetal force. Untuk mudahkan pemahaman, kita langkau penjelasan secara engineering dan terus kepada praktikal sahaja, OK?

Untuk fahami secara praktikal mudah sahaja. Bawa motorsikal anda secara perlahan (~20km/j) di jalan yang lurus, permukaan elok dan paling penting tidak ada kenderaan lain yang sibuk lalu lalang. Longgarkan genggaman dan tarik handlebar dengan tangan kanan (pastikan throttle tidak dipulas mengejut)

Apa yang akan terjadi, roda depan akan menghala ke kanan dan dalam masa yang sama motorsikal anda akan segera menyerong ke kiri sebagai tindak balas. Gabungkan countersteering tadi dengan perpindahan berat ke alas pemijak (dalam kes ini, alas pemijak kiri), anda boleh kemudi motorsikal anda secara segera tidak kira berapa beratnya. Siapa cakap motor berat susah nak layan corner?
Mungkin kedengaran agak remeh, namun pemahaman anda terhadap teknik countersteering secara sedar boleh melatih anda untuk membelok dan mengambil selekoh dengan lebih sempurna tidak kira motorsikal apa yang anda tunggang.




2. HANGING OFF
Kedudukan titik graviti yang normal; dot besar mewakili gabungan titik graviti motorsikal dan penunggang.

Daya pecutan sesebuah motorsikal bergantung kepada kadar cengkaman jalan dan ini bergantung kepada contact patch (saiz sentuhan) antara tayar dan permukaan jalan. Posisi menegak memberikan cengkaman terbaik menerusi contact patch yang besar, melalui lebar tayar dan kekuatan sistem gantungan (suspension). Bagaimanapun semasa mengambil selekoh, motorsikal perlu diserongkan lantas mengecilkan contact patch seterusnya mengurangkan kadar cengkaman jalan; mengurangkan juga kebolehan motorsikal untuk dipacu lebih laju tanpa menjejaskan kendalian (kekurangan cengkaman jalan boleh mengakibatkan roda belakang mudah spin lantas hilang kawalan).
Salah satu faktor yang menentukan kekuatan cengkaman adalah titik graviti; dalam kes ini gabungan titik graviti motorsikal dan penunggang. Sebagai bantuan visual, dalam rajah-rajah di sini dot merah besar mewakili kedudukan gabungan titik graviti penunggang dan motorsikal yang mana diwakili oleh dot merah kecil. Semakin rendah kedudukan titik graviti (dot merah besar), semakin tinggi daya dihasilkan ke atas permukaan tayar lantas memberikan contact patch yang lebih besar. Namun disebabkan gerak hati penunggang untuk kekal dalam keadaan menegak menyebabkan mereka mengubah kedudukan titik graviti ke-luar; mengurangkan contact patch dan memberikan beban tidak seimbang kepada sistem gantungan.

Kedudukan titik graviti semakin meninggi mengurangkan daya yang memberikan cengkaman jalan pada tayar.

Untuk memberikan contact patch dan cengkaman yang lebih kuat pada sudut serongan yang sama (anggap motorsikal anda sudah mencapai had sudut serongan), anda perlu biasakan diri untuk merendahkan kedudukan titik graviti anda.
Caranya ialah dengan 'hanging off', mengubah posisi badan anda ke sebelah dalam selekoh. Dengan posisi ini, anda telah mengubah kedudukan gabungan titik graviti lebih rendah lantas memberikan contact patch yang lebih besar, memberi cengkaman yang lebih kuat dan membenarkan anda untuk memecut lebih laju di selekoh.

Melunjurkan lutut atau kaki (seperti pelumba MotoGP) tidak mengubah titik graviti namun boleh membantu sebagai support untuk mengekalkan sudut serong semasa selekoh. Walaupun teknik ini kelihatan sedikit 'keterlaluan' untuk digunakan di atas jalan raya , ia tetap berguna untuk dilatih sebagai persiapan dalam waktu terdesak, contohnya jika anda tersilap mengagak kelajuan masukan (entry speed) dan sudah menghampiri had sudut serong motorsikal anda.




3. PERFECT CORNERING LINE

Memilih cornering line yang sesuai bukan sahaja menjadikan anda lebih pantas malah memberikan ruang untuk anda bertindak semasa keluar selekoh. Cornering line di sini meliputi entry (masukan), apex (bahagian terdalam selekoh) dan exit (keluar), dan boleh dibahagikan kepada early atau late apex (maaf, tidak semua perkataan bahasa Inggeris sesuai diterjemahkan).

Kebanyakan rider baru akan terpengaruh untuk melaluk early apex, yang mana memberikan mereka ruang cornering yang sempit lantas menyebabkan mereka memperlahankan motorsikal lebih daripada sepatutnya dan juga tersasar (running wide) dari garis cornering ideal. Early apex juga memberikan risiko titik buta semasa anda sudah dalam posisi cornering, seterusnya menyempitkan ruang untuk anda bertindak sekiranya terdapat halangan di bahagian exit.

Cornering line yang sesuai sama ada late apex atau typical apex (juga dirujuk sebagai correct line), bergantung kepada selekoh sama ada blind corner atau tidak; merujuk kepada selekoh yang anda tidak nampak situasi keluarnya, disebabkan oleh titik buta (blind spot) yang terdiri daripada halangan semulajadi seperti lereng bukit atau bukan semulajadi seperti papan tanda.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda