Cara Elak Cermin Kereta Berkabus Ketika Hujan


Sebagai pemandu, anda pasti sudah terbiasa berdepan dengan keadaan di mana cermin kereta berkabus terutamanya pada cuaca sejuk atau waktu hujan. Apabila perkara ini berlaku, ia semestinya akan mengganggu penglihatan pemandu dan membahayakan nyawa serta pengguna jalan raya yang lain.

Untuk makluman anda, antara faktor utama yang menyebabkan cermin kereta anda boleh berkabus adalah kerana penyaman udara. Kabin secara tidak langsung menjadi lembab kerana terdapat banyak partikel air yang disebabkan oleh kesan suhu sejuk daripada penyaman udara ini. Ia menyebabkan cermin kereta anda berkabus tanpa anda sedari.

Selain itu, pada ketika atau selepas hujan, kelembapan udara di luar kabin pada kebiasaannya adalah tinggi. Ia secara tidak langsung menyebabkan udara lebih mudah berubah jadi kabus dan melekat pada cermin kereta.

Ubat Gigi
Tahukah anda? Kandungan florida yang ada pada ubat gigi sebenarnya boleh membantu untuk menyukarkan kabus daripada terbentuk pada cermin kereta. Untuk menggunakannya mudah sahaja, anda hanya perlu ratakan ubat gigi tersebut pada bahagian dalam cermin kereta dan lapkan semula dengan kain mikrofiber.

Syampu
Selain kegunaannya untuk rambut, syampu juga sebenarnya berupaya untuk menyukarkan kabus daripada terbentuk pada cermin kereta anda. Caranya mudah sahaja, sapukan sedikit syampu pada cermin tanpa air dan gosok dengan rata. Kemudian, lap semula dengan perlahan menggunakan kain mikrofiber, surat khabar atau tisu sehingga hilang kesannya. 

Minyak Rambut
Pastikan anda hanya menggunakan minyak rambut jenis cecair (lutsinar) dan bukannya jenis krim atau gel ya! Untuk menggunakannya juga mudah, sama seperti cara menggunakan ubat gigi seperti yang dikongsikan di atas.

Ubi Kentang
Jangan pelik! Ubi kentang juga sebenarnya berupaya untuk mengatasi masalah cermin kereta mudah berkabus. Cara untuk gunakannya juga mudah sahaja iaitu:
  1. Ambil sebiji ubi kentang dan potongkan ia menjadi dua.
  2. Kemudian, gosokkan bahagian dalam ubi kentang tadi pada bahagian dalam cermin kereta anda.
  3. Biar dulu cermin kereta anda kering
  4. Lap cermin dengan tisu kering




Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

TANDA AWAL KEROSAKAN RADIATOR


Radiator ataupun tangki air memainkan peranan yang amat penting dalam operasi enjin kereta. Walaupun ia merupakan satu masalah yang biasa, radiator yang bocor akan membuatkan perjalanan anda tergendala jika enjin anda mengalami kepanasan yang melampau akibat kegagalan sistem sejukan.

Mengetahui tanda-tanda kebocoran radiator akan membantu anda melindungi pelaburan dan pada masa yang sama memastikan anda dan penumpang dalam keadaan selamat. Ambil langkah bijak dengan memastikan anda melengkapkan diri anda dengan sedikit sebanyak maklumat tentang perjagaan kereta.

1. TITISAN CECAIR PENYEJUK (COOLANT)

Cecair penyejuk ataupun coolant direka khusus untuk membantu mengawal suhu enjin kereta anda. Radiator kereta menggunakan coolant berbentuk cecair untuk menyejukkan enjin. Jadi, cara yang paling mudah untuk mengesan kebocoran ialah dengan memerhatikan jika ada titisan air berwarna di atas lantai garaj anda.

Coolant biasanya dihasilkan dalam pelbagai warna dan ini merupakan salah satu punca kenapa ia mempunyai warna. Ia akan membantu mengesan kawasan yang bocor dengan lebih mudah.

Ada juga coolant yang mempunyai baunya yang tersendiri. Ingat, coolant tidak hanya berada di satu tempat tetapi sentiasa bergerak di dalam enjin kereta.

Sebaiknya enjin kereta dibersihkan terlebih dahulu sebelum mencari punca kebocoran kerana ia mungkin berpunca daripada pam air, hos ataupun perumah thermostat. Jika enjin masih panas, kemungkinan radiator yang bocor akan mengeluarkan wap stim dari bahagian yang bocor.

Ingat, cecair coolant sangat beracun dan mempunyai toksik yang cukup untuk membahayakan manusia dan juga binatang. Jika terkena kulit segera bersihkan dengan air yang banyak.

2. PARAS AIR BERKURANGAN

Jika terdapat kekurangan yang ketara dalam tangki air simpanan radiator, anda harus bertindak segera kerana ia juga merupakan petanda radiator anda sudah bocor.

Sebenarnya, paras cecair penyejuk sentiasa berbeza mengikut suhu enjin kereta. Ia akan sentiasa naik dan turun tetapi dalam kadar yang agak tetap. Penurunan ataupun kekurangan cecair penyejuk yang drastik bermakna, kereta anda mengalami kebocoran radiator (atau lebih parah, kebocoran pada kelapa selinder)

Anda boleh mengesahkannya dengan menambah cecair penyejuk ke dalam radiator sebelum memeriksanya kembali selepas beberapa hari untuk melihat parasnya. Jika ia berkurangan pada kadar yang luar biasa, ia bermaksud ada kebocoran di mana-mana bahagian enjin – beri perhatian pada tangki air ataupun radiator.

3. PERIKSA SEMUA SAMBUNGAN DAN HOS
Karat ataupun perubahan warna pada beberapa komponen enjin mungkin juga bermaksud radiator anda sedang mengalami masalah kebocoran.

Hos-hos radiator dan bahagian lain juga berkemungkinan mengalami kehausan dalam tempoh masa yang agak lama. Ia mesti selalu dibersihkan dan diperiksa untuk mengesan lokasi kebocoran ataupun rekahan.

4. ENJIN KERETA OVERHEAT

Jika enjin kereta overheat meskipun dalam keadaan pemanduan biasa, ia merupakan petanda ada kerosakan serius berlaku pada radiator kereta anda. Radiator merupakan satu-satunya komponen dalam kenderaan yang berperanan penting dalam memastikan enjin kekal sejuk – jika enjin terlalu panas, ia boleh mendatangkan risiko kerosakan lain. Enjin kereta pada asasnya merangkumi pelbagai komponen bergerak lain yang memastikan prestasi kereta kekal berada dalam keadaan baik.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Tanda Ekzos Kereta Bocor Dan Bermasalah


Pengetahuan mengenai masalah kebocoran sistem ekzos boleh membantu mengelakkan insiden-insiden yang tidak diingini daripada berlaku yang boleh membahayakan nyawa dan kesihatan. Jika anda mengesan tanda-tanda kerosakan atau kebocoran ini pada sistem ekzos kereta anda, segera dapatkan bantuan dan nasihat pakar untuk pemeriksaan dan pembaikan.

1. Bunyi Kuat Atau Pelik Pada Bahagian Sistem Ekzos

Secara amnya, jika anda mendapati terdapat bunyi yang lebih kuat daripada biasa dihasilkan pada bahagian ekzos, anda disarankan untuk memeriksa sistem ekzos untuk mengetahui sebarang kerosakan atau kebocoran. Kereta yang mengalami kebocoran ekzos biasanya akan menghasilkan bunyi yang kuat terutamanya semasa memecut. Lazimnya, ekzos kereta yang bocor akan menghasilkan bunyi berdesis (hissing – bunyi seperti gas bocor) atau ketak-ketik (tapping – bunyi seperti hujan jatuh di atas atap rumah). Biasanya, bunyi ini terhasil lebih kuat semasa enjin dalam keadaan sejuk atau semasa anda memecut kenderaan.

Namun begitu, simptom bunyi ini sukar untuk dikesan kerana selain sistem ekzos, sistem lain juga menghasilkan bunyi-bunyi tertentu semasa kenderaan beroperasi. Walau bagaimanapun, jika anda mengesan sebarang bunyi yang berbeza daripada biasa, segera dapatkan bantuan dan pemeriksaan lanjut.

2. Kecekapan Bahan Api Menurun

Sistem ekzos memerlukan nisbah kandungan bahan api dan udara yang betul untuk menghasilkan tahap kecekapan bahan api yang bersesuaian. Jika berlaku kebocoran dalam sistem ekzos, ia secara tidak langsung akan menyebabkan prestasi enjin merosot sekali gus meningkatkan penggunaan bahan api. Ini kerana lebih banyak bahan api diperlukan untuk mencapai tekanan yang betul untuk memberikan tenaga yang diperlukan oleh kenderaan.

3. Kuasa Pecutan Berkurangan

Kebocoran sistem ekzos terutamanya pada bahagian manifold atau perongga ekzos secara tidak langsung boleh merosakkan injap dan seperti dinyatakan di atas, akan meningkatkan penggunaan bahan api. Ini menyebabkan kuasa enjin menjadi lemau sekali gus mengurangkan kuasa pecutan enjin sesebuah kenderaan.

4. Gegaran Pada Pedal Minyak

Jika berlaku gegaran pada bahagian pedal minyak kereta anda – besar kemungkinan bahagian ekzos kereta anda bocor. Lazimnya, gegaran pada bahagian pedal minyak adalah disebabkan oleh kebocoran paip ekzos, dan ia berkadar langsung dengan saiz kebocoran paip ekzos. Dalam erti kata lain, semakin besar saiz kebocoran, semakin teruk gegaran yang dialami oleh pemandu. Jika simptom dibiarkan, gegaran ini boleh bertambah buruk dan menyebabkan bahagian stereng dan lantai kereta turut mengalami situasi yang sama.

5. Bau Asap Dalam Kabin

Jika sistem ekzos kereta anda mengalami masalah atau kebocoran, ia boleh dikesan melalui bau yang dihasilkan. Gas karbon dioksida (CO2) yang memasuki ruang kabin akan menghasilkan bau yang tidak menyenangkan. Namun begitu, ia berbeza jika ekzos kereta anda mengalami kebocoran gas karbon monoksida (CO) kerana gas karbon monoksida tidak berwarna dan tidak berbau!

Secara amnya, keracunan karbon monoksida adalah kes keracunan udara yang menyebabkan maut yang paling biasa berlaku. Gas karbon monoksida yang tinggi dalam udara akibat kebocoran ekzos akan menurunkan kandungan oksigen dalam kenderaan. Ia boleh menyebabkan kematian terutamanya jika pemandu dan penumpang sedang tidur dalam kereta.

Oleh itu, anda disarankan untuk sentiasa periksa sistem ekzos kenderaan anda di pusat pemeriksaan bertauliah secara berkala bagi memastikan sistem ekzos berada dalam keadaan baik dan selamat.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

PUNCA MOTOR TERASA BERGOYANG DI BAHAGIAN HADAPAN


Gegaran pada motosikal ini pasti kita akan perasan terutamanya apabila lalu di jalan yang berbonggol, berlubang dan kadang-kadang semasa membrek.

Ini antara sebab dan punca berlakunya gegaran pada bahagian hadapan motosikal korang:

1. Steering Fork Longgar
Ia sering berlaku apabila bahagian tersebut berbunyi semasa korang melintasi bonggol atau lubang di jalan yang menyebabkan ia terhentak. Hentakkan itu akan membuatkan handle bergoyang (bergerak ke depan dan ke belakang).

Pada bahagian sendi atau leher steering terdapat bola bearing set yang dinamakan steering kon. Faktor pemakaian motor yang sudah lama mejadi punca haus pada bahagian tersebut dan mengakibatkan terdapat ruang yang menjadi punca ia longgar.

2. Tayar gelembung

Sesetengah tayar motor akan bengkak pada bahagian tertentu. Ini menunjukkan tayar itu telah rosak. Ini adalah salah satu punca motor bergegar pada bahagian hadapan atau pada roda belakang. Tukar segera jika tayar rosak kerana ia boleh pecah pada bila-bila masa.

3. Rim Bengkok

Rim bengkok agak berlainan sedikit tandanya kerana ia bukan hanya dapat dirasakan apabila berlaku hentakkan tetapi sepanjang membawa motosikal. Korang akan rasakan gegaran dan jika terlalu parah ia terasa seakan-akan melompat-lompat seperti naik kuda. Jadi anda perlu bertukar kepada rim yang baru.

4.Masalah Minyak Fork
Penyebab motor terasa terhentak kuat terutamanya apabila melalui bonggol atau membrek adalah kerana masalah pada fork yang telah kering, terlebih isi minyak atau tube fork bengkok. Selain itu, kesan kemalangan motosikal yang menyebabkan fork rosak dan menunjukkan tanda-tanda minyak meleleh keluar pada batang fork.

5. Bearing Roda Pecah

Masalah bearing roda pecah memberi kesan yang agak berlainan kerana selain bergetar ia juga akan menyebabkan motor meliar ke kiri atau ke kanan dan akan mengeluarkan bunyi. Anda perlu menukarkan set gantian bearing tayar tersebut.

6. Ketidakseimbangan Pada Bahagian Tertentu
Ketidakseimbangan roda atau bahagian lain pemegang motosikal boleh berlaku kerana pemasangan tayar yang salah atau tidak sesuai yang membuatkan si penunggang akan merasa sebaik sahaja membawa motor tersebut. Apa yang korang boleh lalukan adalah pastikan bahagian bawah tayar berada pada kedudukan yang sepatutnya.

7. Gegalas Haba Roda
Ia juga mungkin berpunca daripada gegalas haba roda yang longgar atau tengkuk motosikal. Malah, penukaran pemegang yang terlalu lembut juga boleh menyebabkan gegaran.

8. Enjin Rosak
Enjin yang mengalami ketidak seimbangan operasinya juga adalah punca motor bergegar. Tetapi gegaran tersebut hanya boleh dirasakan semasa motosikal tidak bergerak.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Tips Periksa Absorber Motor

ABSORBER atau penyerap hentak ialah komponen motosikal yang amat penting kerana menyumbang kepada kestabilan, terutama ketika melalui permukaan jalan beralun atau tidak rata, dan ketika mahu memotong. Jadi komponen berkualiti sangat diperlukan.


Lazimnya, usia absorber versi asli aka OEM mampu bertahan dalam tempoh tiga hingga lima tahun. Namun, bergantung kepada penyelenggaraan dan penggunaan motosikal. Ada komponen yang mampu bertahan hingga tujuh tahun.

Berikut beberapa tip yang boleh dilakukan sendiri untuk memeriksa dan menjaga absorber motosikal anda:
1. Tekan hendal motosikal ke bawah dan perhatikan gerakan damper. Jika bahagian spring melantun sangat cepat, itu menunjukkan absorber anda sudah rosak.

2. Absorber yang naik sepatutnya menganjal perlahan-lahan. Itu menunjukkan nisbah dalam damper absorber masih dalam keadaan baik dan tiada simptom kebocoran.

3. Secara visual, perhatikan pengedap (seal) absorber depan. Jika ada lelehan atau tompokan minyak, maka seal itu harus diganti segera.

4. Cuba tunggang motosikal melalui jalan berlubang atau tidak rata. Jika rasa lantunan melampau (seperti dalam bot laju atau menunggang kuda), maka absorber motosikal anda perlu diganti. Semakin banyak lantunan, maka semakin besar kerosakan komponen tersebut.

Menunggang dengan absorber yang sudah rosak, sebenarnya sangat bahaya. Selain prestasi jentera kurang mantap, anda juga akan rasa tidak selesa. Kerosakan absorber boleh membuatkan badan jadi sakit, terutama bahagian pinggang dan belakang.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda