PUNCA MOTOR TERASA BERGOYANG DI BAHAGIAN HADAPAN


Gegaran pada motosikal ini pasti kita akan perasan terutamanya apabila lalu di jalan yang berbonggol, berlubang dan kadang-kadang semasa membrek.

Ini antara sebab dan punca berlakunya gegaran pada bahagian hadapan motosikal korang:

1. Steering Fork Longgar
Ia sering berlaku apabila bahagian tersebut berbunyi semasa korang melintasi bonggol atau lubang di jalan yang menyebabkan ia terhentak. Hentakkan itu akan membuatkan handle bergoyang (bergerak ke depan dan ke belakang).

Pada bahagian sendi atau leher steering terdapat bola bearing set yang dinamakan steering kon. Faktor pemakaian motor yang sudah lama mejadi punca haus pada bahagian tersebut dan mengakibatkan terdapat ruang yang menjadi punca ia longgar.

2. Tayar gelembung

Sesetengah tayar motor akan bengkak pada bahagian tertentu. Ini menunjukkan tayar itu telah rosak. Ini adalah salah satu punca motor bergegar pada bahagian hadapan atau pada roda belakang. Tukar segera jika tayar rosak kerana ia boleh pecah pada bila-bila masa.

3. Rim Bengkok

Rim bengkok agak berlainan sedikit tandanya kerana ia bukan hanya dapat dirasakan apabila berlaku hentakkan tetapi sepanjang membawa motosikal. Korang akan rasakan gegaran dan jika terlalu parah ia terasa seakan-akan melompat-lompat seperti naik kuda. Jadi anda perlu bertukar kepada rim yang baru.

4.Masalah Minyak Fork
Penyebab motor terasa terhentak kuat terutamanya apabila melalui bonggol atau membrek adalah kerana masalah pada fork yang telah kering, terlebih isi minyak atau tube fork bengkok. Selain itu, kesan kemalangan motosikal yang menyebabkan fork rosak dan menunjukkan tanda-tanda minyak meleleh keluar pada batang fork.

5. Bearing Roda Pecah

Masalah bearing roda pecah memberi kesan yang agak berlainan kerana selain bergetar ia juga akan menyebabkan motor meliar ke kiri atau ke kanan dan akan mengeluarkan bunyi. Anda perlu menukarkan set gantian bearing tayar tersebut.

6. Ketidakseimbangan Pada Bahagian Tertentu
Ketidakseimbangan roda atau bahagian lain pemegang motosikal boleh berlaku kerana pemasangan tayar yang salah atau tidak sesuai yang membuatkan si penunggang akan merasa sebaik sahaja membawa motor tersebut. Apa yang korang boleh lalukan adalah pastikan bahagian bawah tayar berada pada kedudukan yang sepatutnya.

7. Gegalas Haba Roda
Ia juga mungkin berpunca daripada gegalas haba roda yang longgar atau tengkuk motosikal. Malah, penukaran pemegang yang terlalu lembut juga boleh menyebabkan gegaran.

8. Enjin Rosak
Enjin yang mengalami ketidak seimbangan operasinya juga adalah punca motor bergegar. Tetapi gegaran tersebut hanya boleh dirasakan semasa motosikal tidak bergerak.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Tips Periksa Absorber Motor

ABSORBER atau penyerap hentak ialah komponen motosikal yang amat penting kerana menyumbang kepada kestabilan, terutama ketika melalui permukaan jalan beralun atau tidak rata, dan ketika mahu memotong. Jadi komponen berkualiti sangat diperlukan.


Lazimnya, usia absorber versi asli aka OEM mampu bertahan dalam tempoh tiga hingga lima tahun. Namun, bergantung kepada penyelenggaraan dan penggunaan motosikal. Ada komponen yang mampu bertahan hingga tujuh tahun.

Berikut beberapa tip yang boleh dilakukan sendiri untuk memeriksa dan menjaga absorber motosikal anda:
1. Tekan hendal motosikal ke bawah dan perhatikan gerakan damper. Jika bahagian spring melantun sangat cepat, itu menunjukkan absorber anda sudah rosak.

2. Absorber yang naik sepatutnya menganjal perlahan-lahan. Itu menunjukkan nisbah dalam damper absorber masih dalam keadaan baik dan tiada simptom kebocoran.

3. Secara visual, perhatikan pengedap (seal) absorber depan. Jika ada lelehan atau tompokan minyak, maka seal itu harus diganti segera.

4. Cuba tunggang motosikal melalui jalan berlubang atau tidak rata. Jika rasa lantunan melampau (seperti dalam bot laju atau menunggang kuda), maka absorber motosikal anda perlu diganti. Semakin banyak lantunan, maka semakin besar kerosakan komponen tersebut.

Menunggang dengan absorber yang sudah rosak, sebenarnya sangat bahaya. Selain prestasi jentera kurang mantap, anda juga akan rasa tidak selesa. Kerosakan absorber boleh membuatkan badan jadi sakit, terutama bahagian pinggang dan belakang.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

TANDA MASALAH BREK KERETA YANG BIASA BERLAKU


1. Brek berbunyi nyaring kekadang masa sejuk / selalu berbunyi / kekadang bunyi
  1. Brek pad habis
  2. Brek pad jenis tiruan , lebih teruk lagi jenis keras

2. Tekan brek tapi kena kasar
  1. Servo bocor
  2. Brek pad habis
  3. Paip minyak tersumbat

3. Brek tak ada langsung
  1. Master pam  bocor / masuk angin
  2. Sambungan paip getah bocor
  3. Kalo brek jenis drum cek kat pam
  4. Dalam paip masuk angin

4. Brek terasa lembut , kena tekan banyak kali
  • Buat bleeding , angin dah masuk dalam paip

5. Dekat rim tayar berhabuk banyak
  1. Brek pad biasa tiruan
  2. Kalo nak kurang habuk cari jenis ceramik , kelemahannya plak dish cepat haus plak
  3. Semi metalic atau standard dah mencukupi
  4. kalo jenis performance, biasanya lebih banyak habuk.

6. Brek , streng terasa bergegar / goyang dan pedal brek terasa getaran
  • Dish brek lekuk dalam, boleh diskim kalo x melebihi hadnya, kalo ada fulus, lebih baik tukar.

7. Brek ok cuma kena tekan kuat kedalam
  1. Minyak dalam tabung kosong
  2. Master pam masuk angin / bocor
  3. Dalam paip ada angin
  4. Brek pad dah habis


8. Brek kereta menjajar kekanan atau kekiri ( Kereta nampak senget sebelah )
  • Caliper jem ( servis ) Pastikan nut caliper tu tak bengkok , taruk grease heavy duty tahan panas

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

10 Tanda Gearbox Auto Rosak


Anda pengguna kereta jenis auto?

Untuk pengetahuan anda, kos membaiki gearbox auto ini boleh mencapai ribuan ringgit.

Sebelum bertambah parah, kenali tanda awal kerosakan gearbox kereta anda dengan mudah.

Berikut merupakan tanda kerosakan gearbox kereta:

TERDAPAT SENTAKAN YANG KUAT
  • Kereta mengeluarkan bunyi kuat setiap kali penukaran gear berlaku.
  • Contoh dari N ke D atau dari P ke D .
  • Ini tanda awal kerosakan gearbox auto.
  • Flushing dan ganti minyak auto.
  • Hantar kereta anda ke bengkel untuk pemeriksaan.

RPM MENJADI TINGGI
  • Rpm tinggi dan tidak kembali kepada asal selepas gear auto bertukar.

ENJIN KERETA BERBUNYI KUAT
  • Enjin kereta berbunyi kuat setiap kali penukaran gear auto berlaku.
  • Ini menandakan clutch plate dalam gearbox auto telah habis/nipis.
  • Hantar kereta anda di bengkel untuk diperiksa/dibaiki.

BERBUNYI HENTAKAN SEPERTI  ‘DUKK’ 
  • Gearbox auto berbunyi hentakan seperti ‘Dukk’  setiap gear auto bertukar.
  • Buat flushing gearbox dan tukar minyak auto untuk melancarkan penukaran gear.
  • Servis gearbox anda dengan segera sebelum bertambah teruk.

GEAR BERTUKAR KEPADA KEADAAN N ATAU D PADA METER
  • Gear bertukar pada keadaan N atau D pada panel meter.
  • Sangat merbahaya dalam pemanduan.
  • Terdapat kerosakan pada valve body gearbox auto.


PENUKARAN GEAR YANG LAMBAT
  • Penukaran gear yang lambat.
  • Kemungkinan filter tersumbat atau kotor menyebabkan penukaran gear lambat.
  • Periksa juga Solenoid Shift Sensor kemungkinan mengalami kerosakan.
  • Ini kerana penukaran minyak gear auto tidak dilakukan mengikut jadual penukaran yang betul.
  • Jika hal ini berterusan gearbox kereta anda akan rosak.

KERETA TIDAK BERGERAK
  • Kenderaan tidak bergerak walaupun tombol gear sudah dimasukan ke D.
    Ini menunjukan gearbox auto kereta anda rosak teruk.
  • Antara kemungkinan kerosakan seperti ini adalah : pam jem, Valve body sumbat, sensor, dan valve body rosak.

PEMIILIHAN GEAR YANG SUKAR / TIDAK LANCAR
  • Kesukaran untuk memilih gear contoh Dari D ke P.
  • Kadang kala tersekat dan langsung tidak dapat pilih gear.
  • Ini kemungkinan bush/ sambungan kabel gear terlepas dari handle.

KEROSAKAN SPEED SENSOR
  • Untuk kenderaan auto, Speed Sensor berada pada 2 kedudukan yang dipanggil Input dan Output.
  • Kerosakan komponen ini menyebabkan enjin mengaum sebelum gear dimasukan.
  • Overdrive (O/D) lambat masuk atau tidak naik.
  • Brek menjadi keras.
  • Meter Speedo bergoyang/tidak naik.
  • Lampu (O/D) berkelip – kelip.
  • Lampu Check Enjin menyala.

GEARBOX DELAY
  • Apabila gear D atau R dimasukan mengambil masa beberapa minit baru kenderaan bergerak.
  • Kerosakan ini selalunya berlaku pada getah atau seal yang terdapat pada clutch gearbox.
  • Kerosakan seal ini mengakibatkan kebocoran tekanan dalam gearbox dan mengakibatkan kemasukan gear delay.

Kenapakah Kerosakan Ini Berlaku ?
Antara sebab kerosakan ini berlaku adalah :

Oil filter gearbox auto tidak pernah ditukar.
Penukaran minyak auto yang tidak mengikut jadual yang betul.
Tidak pernah memeriksa paras minyak gear auto.
Tidak pernah menambah minyak auto.
Tidak pernah menukar minyak gear auto.
Anda harus peka terhadap jadual servis minyak auto kenderaan anda.

Penukaran minyak auto dilakukan apabila perjalanan kenderaan mencapai 20,000km.

Bagi mengelakan berlakunya kerosakan yang serius pada gearbox auto.

Semoga dengan adanya tanda gearbox auto rosak yang saya kongsikan ini dapat menjadi panduan kepada anda bagi mengelakan kerosakan lebih – lebih lagi kepada pengguna kenderaan auto.




Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

5 Tanda Compressor Aircond Kereta Rosak

Dalam post ini, saya ingin kongsikan kepada anda bagaimana mengesan tanda compressor aircond kereta rosak dengan mudah dan sangat senang untuk difahami.

Sebelum itu, saya ingin terangkan jenis – jenis aircond compressor :

Terdapat 3 Jenis Aircond Compressor :
  1. Compressor Magnet Clutch.
  2. Compressor Control Valve Pressure.
  3. Compressor Hybrid.
Compressor Magnet Clutch banyak digunakan di malaysia.

BUNYI BERGESERAN APABILA AIRCOND DIHIDUPKAN
  • Terdapat bunyi pada compressor apabila suis aircond dihidupkan.
  • Bunyi seperti besi bergeseran pada aircond compressor.
  • Periksa keadaan compressor jika terdapat habuk besi dan keledak hitam.
  • Kemungkinan besar pulley bearing rosak dan menyebabkan bunyi bising.
  • Hantarkan kereta anda di bengkel untuk pemeriksaan.

BUNYI COMPRESSOR KASAR
  • Normalnya bunyi aircond compressor adalah senyap.
  • Jika berlaku bunyi kasar pada compressor aircond kemungkinan komponen dalaman telah rosak.
  • Apabila bearing atau piston compressor longgar/rosak ia mengeluarkan bunyi yang kuat.
  • Disyorkan anda tukar compressor baru  untuk penggunaan jangka panjang.

ENJIN KERETA MATI APABILA SUIS AIRCOND DIHIDUPKAN.
  • Enjin kereta mati secara tiba – tiba apabila suis aircond dibuka.
  • Ini bermakna komponen dalaman compressor jammed.
  • Selalunya terjadi pada bearing dan piston compressor.
  • Tukarkan aircond compressor baru.

KEROSAKAN PADA MAGNETIC CLUTCH
  • Akan berlaku sekejap sejuk dan sekejap tidak sejuk.
  • Ini disebabkan tiada cengkaman pada magnet clutch untuk memusingkan compressor.
  • Perlu OFF kemudian ON suis aircond baru aircond sejuk.
  • Jika ini terjadi pada kereta anda, segeralah ke bengkel untuk pemeriksaan lanjut.



Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda