Tips Penjagaan Cermin Hadapan Kereta Anda


1. Nak cermin lebih tahan lama? Selalu lah tempatkan kenderaan anda di kawasan yang teduh. Elakkan meninggalkan kenderaan di bawah sinaran matahari lebih2 lagi untuk tempoh masa yang lama. Suhu yang tinggi boleh merosakkan kualiti cermin kereta anda sekaligus mengurangkan daya ketahanan serta jangka hayatnya. Lapisan pelindung cermin akan lebih mudah rosak dan sekiranya cermin ada keretakan, ia akan merebak dan mungkin pecah.


2. Rajinkan diri untuk membersihkan cermin serta pengilap cermin (wiper) dari pasir-pasir halus. Udara sekeliling kita membawa bersama partikel-partikel halus seperti habuk, pasir dan lain2. Partikel-partikel halus inilah kemudiannya akan mengakibatakan cermin anda menjadi calar-balar. Apabila anda hidupkan pengilap cermin yang tidak dibersihkan, ia akan menyeret bersama pasir-pasir halus tersebut. Jadi untuk mengelakkan keadaan ini, pastikan anda bersihkan ia.


3. Pernah tak batu-batu kecil dari lori terkena pada cermin kereta anda? Lepas tu cermin pun retak. Nak biar berapa lama pula cermin tu? Haa inilah sikap rakyat Malaysia, punya nak berjimat kadang2 dekat 10 tahun guna kereta tu, keadaan cermin masih sama. Sebenarnya, cermin yang retak mestilah diperbaiki dengan segera. Jangan biarkan sahaja kerana ia boleh membawa kesan bahaya sekiranya tidak mampu melawan tekanan angin. Cermin boleh pecah pada waktu yang tidak dijangka. Boleh bayangkan tak?


4. Tips mudah nak jaga cermin supaya tidak kotor dan berminyak, elakkan meletak kenderaan anda berdekatan dengan kedai makan terutamanya di bahagian dapur kedai makan tersebut. Kerana apa? Orang masak menggunakan minyak, minyak-minyak itu nanti akan mudah melekat pada cermin kereta anda. Cermin akan menjadi cepat kotor dan sukar untuk dibersihkan nanti.




Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Motor Mati Tiba-Tiba - Apa Perlu Buat?

Tengah elok jalan motor mati secara tiba-tiba, apa punca dia dan cara menyelesaikan masalah ini jika anda berkemampuan. Namun dibawah akan diberikan tips mudah untuk buat walaupun anda bukan mekanik.

Untuk mencari punca motor tiba-tiba mati sendiri biasanya hanya ada 3 perkara perlu dilakukan

  • Cek Petrol
  • Cek Api
  • Cek Karburator

Cara Mencari Punca Motor Mati Tiba-Tiba


Buka penutup tangki minyak motosikal dan lihat aras minyak  petrol anda benar-benar ada ataupun sudah kering.

Jangan terlalu pandukan pada meter motosikal kerana kemungkinan masalah meter rosak boleh berlaku tanpa kita sedari meter rosak menunjukkan tanda aras yang salah.

Jika minyak masih ada atau kejadian ini berlaku setelah anda baru sahaja selesai isi minyak ada lebih baik anda cuba pastikan yang ia benar-benar petrol atau diesel. Anda boleh bau atau rasa guna jari.

Anda boleh bau atau rasa guna jari. bau petrol sedikit memeritkan hidung berbanding diesel dan apabila disentuh diesel dirasakan licin seperti air sabun.Petrol dirasakan sejuk pada kulit,tidak pada diesel.kesan atau tanda-tanda dari kesilapan ini ialah ekzos berasap banyak


Periksa Spark Plug


Periksa nyalaan motosikal  pada spark plug dan lihat samada kondisi plug masih baik atau sudah rosak.Tanda-tanda plug rosak yang mudah untuk dilihat ialah mengenai rupa pada bahagian tengah elektrodnya .warna hitam memungkinkan kerosakan plug.

Jika anda tidak tahu cara test spark plug ada lebih baik terus tukar plug baru dan setelah itu cuba hidupkan enjin kembali.Itu jika anda mempunyai alatganti atau boleh minta orang belikan_Plug atau palam pencucuh adalah alatganti motosikal yang paling penting dan wajib ada yang spare bagi sesebuah motosikal


Minyak Kena Buka


Bagi sesetengah motor pada bahagian karburator ada alat yang dinamakan petcock minyak iaitu bahagian yang mana berfungsi sebagai buka dan tutup kemasukan minyak ke karburator.

Pastikan ia berada pada keadaan buka.Tutup bermakna minyak tidak dibekalkan dan enjin motosikal tidak boleh hidup tanpa minyak sebagai bahan api.


Karburator Tersumbat


Yang kedua apa patut anda lakukan ialah periksa petrol pada kaburator.Kemungkinan berlaku masalah karburator masuk air,kotor atau karburator tersumbat.


Bateri Mati


Sesetengah motosikal, menggunakan sistem DC-CDI yang mana bateri adalah sumber nyalaan enjin. Bermakna kalau bateri ‘mati’ motosikal pun akan mati.

Lihat pada panel meter yang kebiasaanya lampu indikator menyala sekarang sudah hilang dan horn,signal pun tidak ada, jika begitu cari fius bateri(berdekatan bateri) gantikan dengan yang spare jika fius putus. 

Gantikan bateri baru jika bateri rosak.


Coil plug, Coil magnet, Cdi mati


3 komponen penting dalam sistem elektrik(wiring) motosikal berfungsi memberi pengapian kepada semasa proses pembakaran dalaman berlaku. Motor mati secara tiba-tiba adalah salah satu tanda di antara coil plug, coil magnet atau cdi rosak. 

Biasanya akan ada tanda-tanda awal akan dialami seperti motor semput-semput atau susah start/ susah nak hidup sepertinya.

Boleh di check pengapian samada benar-benar coil atau cdi rosak atau tidak, jika rosak tak ada api boleh diganti baru.



Pastikan Anda Sentiasa Ada Sparepart Dan Basic Tools Untuk Emergency 👇




Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Apa Perlu Buat Sekiranya Enjin Kereta Overheat?


Jika anda sedang berada dalam kesesakan lalu lintas dan menyedari ada asap putih atau wap keluar daripada bonet hadapan kereta anda – kekal tenang. Ambil langkah-langkah berjaga-jaga dan praktikkan perkara-perkara berikut:

1. Jangan Panik
Sekiranya anda berdepan situasi temperature kereta naik sebegini secara tiba-tiba semasa memandu, kekal tenang dan jangan panik. Perlahankan kenderaan dan segera bergerak dengan berhati-hati menuju ke bahu jalan. Dalam situasi panik sebegini, ada sesetengah pemandu yang mula menekan brek secara mengejut setelah mendapati kereta mula berasap. Perbuatan sebegini amat berbahaya dan boleh meningkatkan risiko kemalangan yang lebih serius. Oleh itu, kekal tenang.

2. Jangan Teruskan Pemanduan, Cari Lokasi Selamat untuk Berhenti
Jika lampu amaran suhu enjin menyala atau jarum tokok suhu anda berada dalam zon merah, jangan teruskan pemanduan dan segera berhenti di bahu jalan. Meneruskan pemanduan semasa enjin kereta overheat boleh menyebabkan kerosakan yang lebih serius (dan lebih mahal) pada enjin anda.
  • Segera matikan aircond kereta untuk mengurangkan tekanan pada enjin. Aircond kereta yang dibiarkan beroperasi semasa kereta overheat boleh meningkatkan beban pada enjin.
  • Jika selamat, buka bonet hadapan kereta bagi membolehkan pengaliran haba yang lebih baik dan membantu haba hilang dengan lebih cepat.
  • Biarkan enjin kereta sejuk selama sekurang-kurangnya 15 minit. Setelah enjin kembali sejuk, periksa tokok suhu kereta sama ada ia kembali ke tahap normal atau tidak.
3. Jangan Buka Bonet Serta-Merta
Setelah berhenti, tunggu sehingga enjin kereta sejuk terlebih dahulu sebelum membuka bonet untuk memeriksa enjin anda. Ini kerana, perbuatan membuka bonet hadapan dengan serta-merta semasa suhu enjin masih panas boleh meningkatkan risiko melecur atau tercedera disebabkan oleh wap atau asap. Tunggu sehingga tokok suhu menurun sebelum buka bonet hadapan.

4. Jangan Biarkan Isu Berlarutan
Secara amnya, enjin kereta yang rosak perlu dibaiki dengan segera kerana ia boleh menjadi lebih teruk jika dibiarkan. Setelah enjin sejuk, cuba hidupkan enjin kereta. Jika enjin kereta berbunyi tetapi kereta tak boleh start, minta bantuan trak tunda untuk menunda kereta anda ke bengkel berdekatan untuk pemeriksaan lanjut. Namun jika ia berjaya dihidupkan, bawa kereta anda dengan berhati-hati dan sentiasa perhatikan tokok suhu semasa memandu. Jika temperature kereta naik semula, segera berhenti dan biarkan sejuk.

Diagnosis enjin kereta yang lengkap boleh membantu mengenal pasti punca temperature kereta naik. Selain itu, ia juga boleh membantu anda mendapatkan penyelesaian terbaik terhadap isu yang berlaku. Jika kereta overheat, anda juga boleh lakukan pemeriksaan seperti berikut:

Kenal pasti sebarang tanda kebocoran, kerosakan yang berlaku jika ada. Air coolant kering boleh menyebabkan enjin kereta overheat.

Periksa dan tambah air coolant jika perlu. Kebanyakan punca kereta overheat berlaku disebabkan air coolant kereta yang tidak mencukupi.


Tips Elakkan Temperature Enjin Kereta Naik
Sebelum anda memulakan roadtrip bersama keluarga atau rakan, anda disarankan untuk mengikuti langkah-langkah berikut untuk mengelakkan masalah kerosakan kereta seperti enjin kereta overheat mengganggu mood percutian anda:
  1. Periksa radiator kereta sama ada terdapat risiko radiator tersumbat (daun kering, serangga, lumpur dan sebagainya) yang boleh menyekat aliran udara;
  2. Pastikan tahap air coolant berada pada tahap yang sesuai dan mencukupi;
  3. Periksa timing belt kereta anda – timing belt rosak atau haus berpotensi menjejaskan fungsi enjin;
  4. Lakukan pemeriksaan terhadap penutup radiator kereta anda – spring penutup yang sudah longgar tidak dapat mengekalkan tekanan yang diperlukan dalam radiator;
  5. Lakukan pemeriksaan yang menyeluruh ke atas kereta anda sebelum memulakan perjalanan.
  6. Minta bantuan mekanik yang dipercayai untuk memeriksa, menyelenggara dan membaiki sebarang kerosakan, jika ada.




Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Cara Simpan Motor Untuk Bercuti


SUDAH lumrah untuk warga kota terutama kaum lelaki memiliki motosikal untuk kegunaan harian meskipun mempunyai kereta untuk mengelak kesesakan lalu lintas, menjimatkan belanja dan sebagainya.

Apabila pulang bercuti bagi menyambut lebaran di kampung, biasanya motosikal akan ditinggalkan di rumah dalam tempoh agak lama.

Di bawah adalah tip untuk mengatasi masalah tersebut:

1) Jika mahu meninggalkan motosikal dalam tempoh lama, luangkan sedikit masa untuk memastikan motosikal dalam keadaan bersih dan kering. Langkah ini bagi mengelak karat di mana-mana bahagian.

2) Isikan tangki motosikal dengan minyak yang penuh atau kalau tidak, pastikan ianya benar-benar kosong. Hal ini bagi mengelak berlakunya karat kerana proses penguapan petrol apabila motosikal ditinggalkan dalam tempoh lama.

3) Parkir motosikal di tempat yang terhindar daripada panas dan hujan seperti dalam garaj.

4) Sebaiknya cabut dulu bateri motosikal dan simpan di tempat yang kering dan bersih.

5) Parkir motosikal gunakan topang ganda. Alaskan dengan kayu pada permukaan tayar yang menempel ke
lantai untuk mengelak tekanan yang boleh membuat angin tayar cepat berkurang.

6) Kunci motosikal kemudian tutup menggunakan kain pelindung.

7) Bila ditinggal lama, minyak pelincir motosikal akan turun ke bahagian bawah enjin. Saat menghidupkan semula enjin nanti, jangan terus menderumkan enjin atau membuka gas terlalu besar. Sebaiknya hidupkan enjin dengan menggunakan starter kaki (kick starter) untuk mengurangkan kerja dinamo starter dan bateri.






Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Modifikasi Motorsikal Yang Dibenarkan Dan Tidak Dibenarkan


DIBENARKAN

1. Upgrade kabel
Antara modifikasi yang tidak menjadi kesalahan ialah apa-apa perkara yang melibatkan naik taraf tanpa mengganggu aspek teknikal lainnya. Sebagai contoh, sekiranya pemilik menukar kabel-kabel yang ada kepada jenis yang lebih berkualiti tinggi dan lebih cekap. Ini tidak menjadi kesalahan.

2. Tukar coverset
Sekiranya pemilik menukar coverset asal sesebuah model itu, dan sekiranya ia melibatkan penukaran warna dari yang didaftarkan sebelumnya, maka dalam tempoh tujuh hari pemilik perlu memaklumkan kepada JPJ. Jika coverset itu mengubah bentuk asal model motosikal terbabit, maka ia satu kesalahan dan boleh dikenakan tindakan.

3. Pemasangan Brek Disc Belakang

Pemasangan disc brake belakang adalah dibenarkan..tidak perlu kelulusan JPJ..pastikan disc yang dipakai tidak terlampau besar dari size disc depan pula.. 

4. Pemasangan Footrest racing

Pemasangan footrest adalah dibenarkan..tak kira la brand RB ke..X1R ke..yoshimura ke..pakai je..tak salah..diluluskan dan tidak perlu dapatkan kebenaran JPJ.Setakat ni rasanya tiada masalah rasanya kalau pakai footrest racing ni. 

5. Pengubahsuaian Saiz Rim dan Tayar
Pengubahsuaian saiz rim dan tayar adalah dibenarkan dengan syarat mengikut had spec yang ditetapkan seperti tidak terlalu kecil atau terlalu besar yang mana membahayakan penunggang itu sendiri. Di benarkan menukar rim biasa kepada rim sport atau menukar tayar betiub kepada tayar tanpa tiub.

 

TIDAK DIBENARKAN

1. Ekzos bising

Ini antara yang paling biasa kita temukan. Paip ekzos lurus dengan peredam dibuang dan banyak lagi. Alasan yang diberi, ia akan membolehkan pemandu kereta dengar dan sedar keberadaan motosikal disekitar mereka. Tetapi jika ia terlalu bising, sebuah kesalahan akan tetap jadi kesalahan. Kebisingan yang melebihi 2-3 dB ketika ekzos panas – berbanding yang diluluskan untuk VTA – mungkin dimaafkan (bergantung kepada budi bicara pegawai bertugas), tetapi lebih daripada itu, anda boleh dikenakan tindakan. Korang mungkin boleh didenda dari RM150 ke RM300

2. Tiada cermin sisi
Ini satu lagi kelengkapan yang berkait secara langsung dengan faktor keselematan ketika menunggang. Maka, tiada cermin sisi adalah satu kesalahan yang sangat jelas. Boleh disaman RM 250.

3. No plat pendaftaran
Satu benda yang gemar ditukar oleh pemilik. Selagi ia tidak melanggar peraturan paparan nombor plat pendaftaran, tak jadi masalah. Tetapi, sekiranya ia melibatkan ubahsuai visual plat berkenaan, misalnya dengan reka abjad-abjad fancy, permukaan berkilat, saiz huruf dan nombor yang kecil, timah “meleleh” dan lain-lain, maka itu satu kesalahan. Pemilik boleh dikenakan denda RM300.

4. Ubahsuai Lampu Hadapan Berwarna
Pemasangan lampu bewarna merupakan satu kesalahan juga tau. Ia boleh dikenakan kopmaun sehingga RM150. Secara logiknya, lampu yang terlampau fancy boleh menyakitkan mata orang dihadapan dan kami pun menyokong kalau saman jenis ini ditegakkan.

5. Ubahsuai Lampu Signal
Kadang-kadang tu sakit hati juga dengan signal jenis capang ni..Dahlah menyusahkan kalau patah atau berlanggar dengan orang. Tapi, kalau korang ubahsuai signal tanpa ikut spesifikasi, korang boleh kena saman sehingga RM250 tau!

6. Ubahsuai enjin
Macam-macam yang selalu dilakukan terhadap enjin; tukar piston, besarkan liang, tukar ECU dan sebagainya. Semua ini sangat jelas melanggar peraturan. Melainkan, lepas buat terus hantar ke JPJ untuk buat pemeriksaan. Jika diluluskan, maka tak ada masalah untuk digunakan atas jalan.

7. Tayar sotong

Menggunakan tayar “sotong” atau tayar yang terlalu kecil terang-terangan adalah satu kesalahan. Atas sebab apa? Mudah saja; keselamatan penunggang dan pembonceng. Tayar yang lebih kecil tidak akan dapat menampung beban seperti yang sepatutnya, seperti mana rekaan asal motosikal itu untuk kegunaan di atas jalan raya. Misalnya ketika dua orang menaiki motosikal berkenaan. Ini akan memberikan maklumbalas tunggangan yang berbeza dan merbahaya, terutama di selekoh.

8. Tayar gemuk

Apa-apa naik taraf atau “upgrade” yang dilakukan terhadap motosikal secara prinsipnya dibolehkan. Sebagai contoh, dalam kes penggunaan tayar gemuk. Tetapi, ia hadir dengan syarat; tiada ubah suai boleh dilakukan terhadap bahagian fork depan dan juga swingarm asal motosikal terbabit. Begitu juga sekiranya posisi brek telah dialihkan untuk disesuaikan dengan pemasangan tayar gemuk berkenaan – kerana sistem dan kedudukan brek sudah diuji dan diluluskan ketika VTA. Jika peralihan kedudukan kaliper brek dilakukan, maka ia menjadi satu kesalahan.

Hukuman

Perlu juga difahami bahawa semua ini boleh dikuatkuasakan sekiranya motosikal terbabit ditahan di atas jalanraya. Sekiranya motosikal yang diubah suai untuk tujuan pameran/perlumbaan dan sebagainya, dan diangkut untuk ke lokasi dengan lori, maka itu tidak menjadi kesalahan. Hanya motosikal yang digunakan di atas jalan raya akan berdepan tindakan seperti dinyatakan ini.

Jika motosikal-motosikal modifikasi secara berlebihan ini ditemui di atas jalan raya dan diperiksa on-the-spot, makan pihak berkuasa berhak untuk untuk menyita motosikal anda. Bukan itu saja, pemilik juga akan dikenakan denda minimum RM3,000 sebelum boleh mengambil semula motosikal mereka, dan dalam masa tujuh hari motosikal terbabit perlu diubah kembali kepada spesifikasi asal dan dibawa untuk pemeriksaan JPJ bagi mendapatkan kelulusan. Denda maksimum untuk ini boleh mencecah RM20,000.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda