Tips Dan Panduan Menjaga Skuter


Skuter merupakan sejenis motosikal yang secara tradisionalnya mempunyai ciri-ciri seperti kerangka "boleh langkah" (step-through), roda yang saiznya tidak melebihi 16 inci, serta enjin yang terletak di bahagian belakang bawah penunggang.

Walau bagaimanapun, terdapat juga reka bentuk skuter lebih moden yang turut menerapkan ciri-ciri bagi klasifikasi motosikal lain ke dalamnya.

Amalkan memeriksa dan meluangkan masa meneliti setiap bahagian skuter anda. Ikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar skuter, menggunakan pelincir dan alat ganti tulen dan berkualiti.

1. Penukaran minyak hitam

Dilakukan mengikut jarak yang dicadangkan pengeluar iaitu 4,000-5,000 km atau mengikut kekerapan perjalanan.

Contoh, kalau motor jalan 1,000 km tapi sudah sebulan guna minyak hitam tu, maka bolehlah tukar.

Walaupun motor belum sebulan tapi dah jalan 2000 km maka patut tukar juga.

Minyak hitam yang di syorkan: Shell VSX (kalau tak jalan jauh), Shell SX (long distance). Sebab VSX cepat kering kalau nak long distance.

Jadi, elak guna minyak yang cair macam VSX atau sebagainya jika nak buat long journey.

Penggunaan Shell VSX untuk skuter pilihan yang baik kerana kualiti Shell VSX adalah yang terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin yang tinggi dan ini menjamin prestasi serta perlindungan bagi enjin pada cuaca panas dan perjalanan jauh.

2. Servis air filter

Lakukan servis mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udara. Servis Karburetor setiap 10,000 km dan disyorkan mencuci karburetor untuk membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk.

3. Penggantian palam pencucuh

Perlu ditukar setiap 10,000 km untuk memastikan percikan api sentiasa berada dalam keadaan baik.

4. Periksa Brek

Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan brake shoe.

5. Air Bateri

Periksa air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.

6. Periksa keadaan belting

Tukar belting dalam kira 1,700 km. Lebih kurang dalam 2-3 bulan sekali. Tanda belting macam nak putus, bunyi cam tikus dekat crankcase.

Cuba check belting dengan melipat tali belting. Tengok kalau ada crack walaupun sikit. Bagus tukar terus sebelum putus.

Roller weight mesti di cuci dan di greasing sekurang-kurangnya sebulan sekali.

7. Minyak gearbox

Tukar 1st kalau boleh masa 500 km pertama sebab ketika inilah banyak geseran antara gigi-gigi gear.

Selepas itu terpulang, tapi bagi aku setiap 2 kali tukar minyak engine, aku tukar sekali minyak gearbox atau setiap 5000 km tapi max 10,000 km. Pendapat aku ye.

8. Pemeriksaan berkala

Periksa motosikal anda untuk mengenal pasti kerosakan kerosakan kecil yang lain sebelum ia merebak menjadi kerosakan lebih besar.

Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik.

Semoga memberi manfaat.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Teknik Layan Corner Seperti PRO




1. COUNTERSTEERING
Ramai rider sedia maklum dan faham, membelok atau mengambil selekoh memerlukan motorsikal dan penunggangnya dalam posisi leaning (menyerong). Bagaimanapun tidak ramai yang tahu mengenai aspek kritikal dalam proses ini - countersteering.

Countersteering ialah teknik di mana secara sedar atau tidak, diguna untuk memulakan proses leaning. Tidak seperti kereta di mana ada steer (kemudi) ke kiri untuk belok kiri dan sebaliknya, countersteering memerlukan anda steer ke kanan untuk membelok ke kiri dan steer ke kiri untuk belok ke kanan. Untuk memahaminya secara mendalam, anda mungkin perlu fahami kaitan camber thrust, roll angle dan centripetal force. Untuk mudahkan pemahaman, kita langkau penjelasan secara engineering dan terus kepada praktikal sahaja, OK?

Untuk fahami secara praktikal mudah sahaja. Bawa motorsikal anda secara perlahan (~20km/j) di jalan yang lurus, permukaan elok dan paling penting tidak ada kenderaan lain yang sibuk lalu lalang. Longgarkan genggaman dan tarik handlebar dengan tangan kanan (pastikan throttle tidak dipulas mengejut)

Apa yang akan terjadi, roda depan akan menghala ke kanan dan dalam masa yang sama motorsikal anda akan segera menyerong ke kiri sebagai tindak balas. Gabungkan countersteering tadi dengan perpindahan berat ke alas pemijak (dalam kes ini, alas pemijak kiri), anda boleh kemudi motorsikal anda secara segera tidak kira berapa beratnya. Siapa cakap motor berat susah nak layan corner?
Mungkin kedengaran agak remeh, namun pemahaman anda terhadap teknik countersteering secara sedar boleh melatih anda untuk membelok dan mengambil selekoh dengan lebih sempurna tidak kira motorsikal apa yang anda tunggang.




2. HANGING OFF
Kedudukan titik graviti yang normal; dot besar mewakili gabungan titik graviti motorsikal dan penunggang.

Daya pecutan sesebuah motorsikal bergantung kepada kadar cengkaman jalan dan ini bergantung kepada contact patch (saiz sentuhan) antara tayar dan permukaan jalan. Posisi menegak memberikan cengkaman terbaik menerusi contact patch yang besar, melalui lebar tayar dan kekuatan sistem gantungan (suspension). Bagaimanapun semasa mengambil selekoh, motorsikal perlu diserongkan lantas mengecilkan contact patch seterusnya mengurangkan kadar cengkaman jalan; mengurangkan juga kebolehan motorsikal untuk dipacu lebih laju tanpa menjejaskan kendalian (kekurangan cengkaman jalan boleh mengakibatkan roda belakang mudah spin lantas hilang kawalan).
Salah satu faktor yang menentukan kekuatan cengkaman adalah titik graviti; dalam kes ini gabungan titik graviti motorsikal dan penunggang. Sebagai bantuan visual, dalam rajah-rajah di sini dot merah besar mewakili kedudukan gabungan titik graviti penunggang dan motorsikal yang mana diwakili oleh dot merah kecil. Semakin rendah kedudukan titik graviti (dot merah besar), semakin tinggi daya dihasilkan ke atas permukaan tayar lantas memberikan contact patch yang lebih besar. Namun disebabkan gerak hati penunggang untuk kekal dalam keadaan menegak menyebabkan mereka mengubah kedudukan titik graviti ke-luar; mengurangkan contact patch dan memberikan beban tidak seimbang kepada sistem gantungan.

Kedudukan titik graviti semakin meninggi mengurangkan daya yang memberikan cengkaman jalan pada tayar.

Untuk memberikan contact patch dan cengkaman yang lebih kuat pada sudut serongan yang sama (anggap motorsikal anda sudah mencapai had sudut serongan), anda perlu biasakan diri untuk merendahkan kedudukan titik graviti anda.
Caranya ialah dengan 'hanging off', mengubah posisi badan anda ke sebelah dalam selekoh. Dengan posisi ini, anda telah mengubah kedudukan gabungan titik graviti lebih rendah lantas memberikan contact patch yang lebih besar, memberi cengkaman yang lebih kuat dan membenarkan anda untuk memecut lebih laju di selekoh.

Melunjurkan lutut atau kaki (seperti pelumba MotoGP) tidak mengubah titik graviti namun boleh membantu sebagai support untuk mengekalkan sudut serong semasa selekoh. Walaupun teknik ini kelihatan sedikit 'keterlaluan' untuk digunakan di atas jalan raya , ia tetap berguna untuk dilatih sebagai persiapan dalam waktu terdesak, contohnya jika anda tersilap mengagak kelajuan masukan (entry speed) dan sudah menghampiri had sudut serong motorsikal anda.




3. PERFECT CORNERING LINE

Memilih cornering line yang sesuai bukan sahaja menjadikan anda lebih pantas malah memberikan ruang untuk anda bertindak semasa keluar selekoh. Cornering line di sini meliputi entry (masukan), apex (bahagian terdalam selekoh) dan exit (keluar), dan boleh dibahagikan kepada early atau late apex (maaf, tidak semua perkataan bahasa Inggeris sesuai diterjemahkan).

Kebanyakan rider baru akan terpengaruh untuk melaluk early apex, yang mana memberikan mereka ruang cornering yang sempit lantas menyebabkan mereka memperlahankan motorsikal lebih daripada sepatutnya dan juga tersasar (running wide) dari garis cornering ideal. Early apex juga memberikan risiko titik buta semasa anda sudah dalam posisi cornering, seterusnya menyempitkan ruang untuk anda bertindak sekiranya terdapat halangan di bahagian exit.

Cornering line yang sesuai sama ada late apex atau typical apex (juga dirujuk sebagai correct line), bergantung kepada selekoh sama ada blind corner atau tidak; merujuk kepada selekoh yang anda tidak nampak situasi keluarnya, disebabkan oleh titik buta (blind spot) yang terdiri daripada halangan semulajadi seperti lereng bukit atau bukan semulajadi seperti papan tanda.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Tips Mudah Bila Tayar Motor Pancit Di Tengah Jalan



Jangan panic bila tayar motor pecah dikawasan yang tiada orang. Berhenti di tepi jalan dan periksa tayar anda. Kebiasaanya, tayar T100 atau yang bersaiz besar masih boleh bergerak walaupun pecah.

Cari bahan lembut seperti pakaian, surat khabar, rumput, daun, atau banner iklan yang mudah didapati ditepi jalan. Gulungkan dan masukan ke dalam tayar luar. Bahan ini digunakan sebagai alas supaya rim tidak rosak dan tayar tidak gelong.

Jika tayar belakang yang pecah, duduk dihujung depan kerusi. Bawa dengan perlahan sehingga kawasan selamat atau sehingga berjumpa kedai motorsikal.


Standby Satu Untuk Emergency 👇

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu




Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

on 17:00:00 |  

Tips Menunggang Motorsikal Ketika Hujan



MUSIM hujan datang kembali. Di Malaysia, pengguna jalan raya, terutama penunggang motosikal memang tidak dapat lari daripada hujan.

Menunggang di dalam hujan atau atas jalan basah adalah cabaran buat mana-mana penunggang tanpa mengira apa jenis motosikal dan tahap kemahiran yang anda miliki. Jadi, kami sediakan 10 tip keselamatan mengenai cara mengendalikan motosikal ketika hujan.

1. PERLAHANKAN KELAJUAN

Memperlahankan kenderaan memang sesuatu yang kita wajib tahu apabila hujan. Air yang bertakung atas jalan akan menyebabkan tayar hilang cengkaman akibat disebabkan berlaku situasi aquaplane.

2. …TETAPI JANGAN TERLALU PERLAHAN

Berapa perlahankah kita harus menunggang? Jawapan spesifik bergantung kepada jenis tayar, keadaan tayar, jenis motosikal, kuasa enjin, bantuan elektronik, tahap skil penunggang, dan sebagainya. Secara am, kita harus menunggang pada kelajuan yang membolehkan kita mengawal jentera dengan sempurna dan tidak terlalu perlahan.

Ini ialah roda motosikal menghasilkan daya giroskopik (gyroscopic force) ketika berpusing. Daya inilah yang memberikan imbangan kepada motosikal untuk bergerak secara menegak atas dua roda. Jadi, motosikal lebih stabil jika ditunggang lebih laju kerana menghasilkan lebih daya giroskopik dihasilkan.

Jika kita bergerak terlalu perlahan, motosikal berisiko tumbang jika menempuh sesuatu rintangan seperti lopak air dalam. Juga, motosikal akan rasa berat dan tidak senang dikawal apabila terlalu perlahan, terutama motosikal besar.

Selain itu, roda yang berpusing menghasilkan daya sentifugal (centrifugal force) pada permukaan tayar untuk mengaut air daripada permukaan tayar supaya dapat mencengkam jalan. Jadi, tungganglah pada halaju stabil dan mampu memberikan anda respon kawalan terbaik.

3. TUNGGANG SECARA LANCAR

Semua pergerakan harus dirancang awal. Ini membolehkan kita tidak memecut, membelok, membrek atau menukar gear melulu. Kelancaran tunggangan memberikan masa untuk tayar bertindak seperti sepatutnya.

4. PANDANG JAUH DAN LUAS

Kami berpendapat ramai pengguna jalan raya tidak menggunakan deria pandangan dengan betul ketika memandu atau menunggang. Ini bukan salah kita sebab kita tidak diajar teknik penglihatan yang betul di sekolah memandu.

Kita harus alihkan perhatian kita dan bukan hanya menumpukan  satu kawasan di depan. Sebaliknya, gerakkan pandangan ke beberapa tempat seperti pandang ke depan sejauh boleh. Selain itu, gerakkan pandangan ke sisi sebelah kanan dan kiri.

Jadi mata seperti radar untuk mengimbas jalan di depan, dan jangan lupa periksa cermin pandang belakang. Ini membolehkan anda menjangka sebarang situasi berbahaya dengan lebih awal. Ingat petua nombor tiga tadi?

5. RELAKSKAN BADAN

Menungganglah dengan relaks, terutama siku dan pinggang. Ini membolehkan casis dan suspensi motosikal berfungsi sebetulnya. Sebaliknya, motosikal sukar dikawal jika menunggang dengan gaya mengeraskan badan (mungkin sebab kesejukan). Malah, akan rasa lebih cepat penat dan stres. Ini membuatkan ramai penunggang tidak suka menunggang dalam hujan.

6. APA KENA BUAT KALAU TAYAR MENGGELINCIR?

Tayar yang menggelincir (sliding) bukan maksud tiada harapan lagi kerana tayar itu sedang mencari cengkaman dan posisi yang stabil. Apa perlu buat adalah kekal relaks dan tidak melakukan sesuatu secara mendadak dengan mengekalkan posisi terotel.

Kita boleh tegakkan motosikal sedikit ketika dalam selekoh. Jangan sesekali terus lepaskan terotel atau tekan brek! Jika anda sedang laju dan tayar mula menggelincir, tutup terotel dengan lembut.

Di sini, petua nombor 5 adalah penting. Jika mengeraskan badan, tayar motosikal akan menggelincir lebih teruk hingga menyebabkan kita hilang kawalan dan terbabas.

7. TEKNIK REDAH BANJIR

Ghairah tengok gambar motosikal advencer meredah banjir? Itu boleh dilakukan kerana mereka sudah tahu tahap kedalaman air dan sebarang rintangan dalam air sebelum  beraksi seperti itu.

Jika terpaksa menempuh air yang dalam seperti banjir, tunggang perlahan, guna gear rendah (2 atau 3) dan pulas terotel berterusan. Jangan pula main-main pulas-tutup terotel. Biarkan terotel dipulas secara konsisten, dan gunakan brek belakang jika hendak perlahankan motosikal.

8. JANGAN KHAYAL

Berkhayal adalah perbuatan paling berbahaya ketika menunggang. Anda mungkin terlalu penat selepas seharian bekerja, tetapi harus kekal fokus. Gunakanlah petua nombor 4 supaya fikiran sentiasa aktif. Lebih baik nikmati masakan isteri apabila selamat sampai rumah daripada terlantar di wad hospital akibat terleka kerana memikir isteri masak apa.

9. TAHU FUNGSI ABS

Sistem Brek Anti-Kunci  (ABS) ialah 'kawan baik' motosikal jika kita terpaksa membrek atas jalan basah atau licin. Ini kerana ABS berfungsi melepaskan tekanan brek supaya tayar tidak terkunci dan menggelincir, serta mencengkam kembali selagi kita menarik dan menginjak brek.

Tuil brek bergetar adalah tanda mudah ABS motosikal anda berfungsi. Jangan pula terkejut sampai lepaskan brek tiba-tiba.

10. PASANG LAMPU

Bagi motor yang bukan auto pasang.. kalau tak pemandu lain seperti kereta dan lori tak nampak kamu nanti.

11. PAKAI VISOR JERNIH

Untuk mengelakkan pandangan mata terganggu kerana angin, air hujan

12. PASTIKAN JARAK SELAMAT

Minimum satu meter dari kenderaan depan. Permukaan jalan basah membuatkan tahap cengkaman tayar berkurangan. Elakkan membrek mengejut kerana boleh menyebabkan anda terjatuh atau terlanggar kenderaan depan.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Tips Asas Jimat Minyak Kereta


1. Isi minyak petrol ketika waktu suhu sejuk
Cara jimat minyak kereta yang pertama isi minyak pada waktu suhu masih sejuk, Pada cuaca seperti ini, kapasiti dalam minyak petrol adalah lebih padat.

2. Kurangkan berat kereta
Dah jadi kebiasaan kalau balik kampung mesti banyak beg kan? Lagi banyak beg lagi berat kereta lagi minyak cepat habis, jadi ini cara jimat minyak kereta Sebelum anda memulakan perjalanan, periksa bonet dan tempat duduk belakang kereta.

3. Sila matikan enjin semasa berada di tempat parking
Sewaktu menunggu orang atau amik penumpang? Matikanlah enjin kereta tuh. Sebab lagi lama enjin hidup lagi banyak minyak berjalan walaupun kereta anda tak bergerak.

4. Periksa ‘kesihatan’ kereta  
Jangan ingat manusia je sakit kereta pun boleh sakit jugak, cara jimat minyak kereta yang seterusnya  Pastikan kereta anda diservis bagi menjaga kesihatan enjin, dan gunakan minyak enjin yang betul. Selain itu, pastikan  jadual servis kereta anda diselengara dengan baik bagi mengelakkan masalah pada komponen kereta.

5. Gunakan jalan yang tidak berlubang 
Anda tau tak antara faktor utama minyak cepat je habis bila kita selalu tempoh jalan yang rosak sebab jalan yang tidak rata serta berlubang boleh menyebabkan penggunaan minyak petrol lebih  30% Setiap kali tayar melonjak ke dalam lubang.

Ini kerana anda akan terpaksa menekan pedal minyak berkali-kali untuk mara ke hadapan.

6. Pandu kereta dengan berhemah 

Memotong kiri dan kanan, pecut bila lampu hijau dan selekoh, dan banyak lagi akan meningkatkan penggunaan minyak  kereta, bukan itu sahaja brek dan tayar pun akan rosak lebih cepat. 

7. Elak trafik sesak di waktu puncak

Ada kajian mengatakan kesesakan jalan raya boleh mengakibatkan penggunaan petrol kereta yang tinggi sehingga 20% disebabkan perlu  berhenti dan bergerak dengan kerap.


Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda